Närhet

Jag stod igår på perrongen vid Gamla stans tunnelbanestation. Inte mycket folk alls på perrongen men ändå kommer det en man och ställer sig typ två centimeter ifrån mig. Varför måste vissa människor stå så nära? Jag vet liksom inte hur jag ska bete mig. Det är obehagligt!

Ett annat exempel är på somrarna när vi är på Västkusten hos Martins föräldrar. När det är fint väder (inte så ofta ;-) ) brukar vi ta deras lilla eka och åka ut till någon holme för att sola och bada. Ibland kommer det fler personer dit och då lägger de sig ofta precis bredvid oss trots att holmen är ganska stor.... Vill man inte vara i fred? Eller tycker de bara att vi är så himla läckra? ;-)

Kram

Kommentarer
Postat av: Karin

Vet inte. Jag har också undrat. Jag tror att de inte märker att de kommer för nära, helt enkelt. De flesta. Sen finns det nog några som medvetet vill, och dem bör man nog akta sig för.

Postat av: Rexxie

Självklart beror det på att ni är läckra!

Det beror nog helt enkelt på att vi har olika "inställningar" på hur de sociala zonerna ser ut. Normalt så ser ju de sociala zonerna ut ungefär så här:

Mer än fyra meter = allmän zon
Tre till 1,3 meter = social zon
1,3 meter till 45 cm = personlig zon
Närmare än 45 cm = intim zon

Om t.ex jag har mindre zoner än du (t.ex att jag tycker att den allmänna zonen är allt från 2 meter och uppåt) så tycker jag att det är helt OK att lägga mig och sola 3 meter från dig; medan du tycker att jag inkräktar på din sociala zon.

Personligen har jag nog större zoner än normalt, så jag känner ett visst obehag när folk kommer för nära...

2006-06-08 @ 09:47:51
URL: http://rexxie.blogspot.com
Postat av: Ewa

Alltså - vi är i Sverige.
Let's face it : vi gillar inte när främlingar kommer för nära.
Det kan ju vara så att människan på perrongen kom från ett annat land. Om inte var människan lite knäpp. Jag är rädd för okända karlar i största allmänhet i alla fall.
Spring nästa gång. Run forrest, run.

2006-06-08 @ 10:23:18
URL: http://pysselochsyssel.blogg.se
Postat av: Tania

Det är för att ni är så läckra!!!
Jag avskyr att ha människor för tätt intill mig.Då bits jag.

2006-06-08 @ 10:46:29
URL: http://FruHattUnderJorden.blogg.se
Postat av: Annaa M

Fast någon måtta på avstånd ändå... Fick en gång en plötslig knuff bakåt av en kvinna framför mig i kassakön på Vivo, hon var minst av allt läcker. Hon sa att nu fick det vara nog, jag hade stått och klängt henne på ryggen en lång stund. Det hade jag inte, jag hade min korg framför mig för att slippa närkontakt med hennes feta arsle men det räckte tydligen inte... Blir väldigt långa köer om man ska hålla meteravstånd mellan!

Kan annars berätta en incident från pendeln en gång för länge sen. Skulle åka in från förorten på udda tid så det var tomt i vagnen förutom en liten spenslig pojke på typ 12. Jag var cirka 32 och såg inte yngre ut. Han kom och satte sig mitt emot mig fast hela vagnen var tom och jag tyckte det var lite gulligt att han kanske var lite rädd för att åka ensam. Tills han tog upp sin lilla livligt illustrerade tidning och stoppade handen i byxorna, sina egna alltså. Då tackade jag så mycket för sällskapet och valde en annan plats.

2006-06-08 @ 13:54:59
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Postat av: Kim M

Jag brukade tycka det var jobbigt att ha folk i hasorna men numera tackar ja och tar emot all fysisk kontakt som det bjuds på. I am so sorglig ;)

2006-06-08 @ 14:04:32
URL: http://www.kim-m.com
Postat av: Honken

Karin: ja, det måste ju vara så att de inte märker det. Det är heller inte lätt att fatta att jag börjar skruva på mig och hyperventilera för att de kommer för nära. Gud, jag måste sett skitrolig ut igår... :-)

Rexxie: Ahhh... cool info! Jag har nog också ganska stor personlig zon. :-)

Ewa: Haha, japp det är läskigt med okända karlar... om de inte är snygga förstås ;-)
Mannen igår såg så svensk ut som man kan göra, annars tror jag stenhårt på din teori. :-)

Tania: haha, tack för att du tror att det är för vi är läckra... :-)

Annaa M: Gud vilken aggressiv människa på Vivo. En kundkorg mellan är tillräckligt tycker jag. I kassakön i livsmedelsaffärer kan nog även jag komma lite nära ibland. Det är för att jag tycker det är otroligt stressande att stå i kö...

Men gud vilken läskig typ på pendeltåget... brr...

Kim: haha... Naaaw, du är sååå gullig, inte sorglig... :-)

2006-06-08 @ 15:22:03
URL: http://honkenponken.blogg.se/
Postat av: Aronson

Jag håller med Tania: ni är läckra... ;-P

Du också, Kimman!

2006-06-08 @ 23:13:34
URL: http://www.aronson.blogspot.com
Postat av: Helsingepuma

Håller med övriga, det beror nog på att du/ni är läckra!

2006-06-08 @ 23:26:01
URL: http://helsingepuma.sprayblog.se
Postat av: Honken

Aronson och Helsingepuma: haha... Ni är för gulliga! :-)

2006-06-08 @ 23:40:55
URL: http://honkenponken.blogg.se/
Postat av: Morganelizabeth

Very nice and well designed web site. Great content and a fascinating read, keep up the good work and looking forward to more in the future.

2009-04-06 @ 09:07:00
URL: http://morganelizabeth.20six.fr

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback