Drama

Jag undrar hur jag skulle reagera i en krissituation? Anledningen till att jag undrar är att jag nyss var med om ett litet drama. På väg till tunnelbanan möter jag en kille på skateboard. Helt plötsligt ramlar han på trottoaren. Skateboarden far ut i gatan och håller på att krossas av en sopbil. En handlingskraftig man springer ut i gatan och räddar skateboarden medan jag står helt apatisk vid sidan om. Jag blir liksom helt blockerad. Jag vill ju vara en hjälte och inte ett apatiskt fån!

Kram

Kommentarer
Postat av: Ninni

Man alla kan inte var superhjältar..ibland fryser man bara till is fast man så gärna vill hjälpa!
Kram

Postat av: Tennis

Haha! Jag har ALLTID trott att jag klarar kirser bra, men när min kompis som är allergisk mot nötter råkade äta det slutade det med att JAG höll på att svimma när vi var på akuten... det var lite pinsamt.

2007-09-26 @ 09:12:22
URL: http://tenniscresendo.blogg.se
Postat av: Ponte

Äntligen någon som är som mig, lätt handfallen när saker händer runt omkring, vi saknar kanske reflexer eller nått...

2007-09-26 @ 09:24:34
URL: http://pontec.blogspot.com/
Postat av: Lotta

Jag kan lova dig att om du hade varit helt ensam när det hände så hade du varit en superhjälte. När man undermedvetet vet att att andra kan ta hand om det, så slappnar man av. Men hjälten bor där inne i dig, var så säker.

2007-09-26 @ 10:08:00
Postat av: Aronson

Jag håller inte med Lotta. Jag tror att du numera vet hur du reagerar i en krissituation. Eller i vart fall i den här typen av situation.
Men det är säkert inte så farligt. Alla kan ju inte springa till undsättning, då skulle ju hela gatan ha stoppats upp. Eller ringa till 112...

2007-09-26 @ 11:17:29
URL: http://www.aronson.blogspot.com
Postat av: Kim M

Äh! Kör över både killen och brädan.
Gatan är ingen FUCKING ramp.

2007-09-26 @ 11:26:58
URL: http://kimmilrell.se
Postat av: Josefin

För några veckor sedan kom jag till en olyckplats där en man låg på vägen. Jag gick ur för att se om jag kunde göra något, han hade ganska ont och låg och "skrek". De som var på platsen sa att jag kunde åka, jag var helt stum så jag gjorde som de sa... Efter fem minuter blev jag alldeles darrig och insåg att jag borde stannat, men då var det lite sent. Nu var det ingen stor olycka och jag vet att allt gick bra, men det är svårt att veta hur man reagerar. Men jag tror att första gången reagerar nog de flesta genom att vara "handlingsförlamade". Men nu vet jag vad jag ska göra nästa gång, om det blir någon mer gång, nu är jag nog mer förberedd på min egen reaktion. Kanske ett sätt för dig också, att fundera vad de ville göra, eller kanske vad du vill göra i andra situationer. Föreställ dig ett senario och tänk igenom det, då är det nog lättare att handla när det händer. Nu tycker jag personligen att skateboarden inte var något att rädda, och jag skulle aldrig ha sprungit ut i gatan efter den. Han som gjorde det kunde ju blivit påkörd? Personer självklart, men ting?? Ha det bra!
Hälsningar från Josefin som fortfaradne läser din blogg utan att vi känner varandra =)

2007-09-26 @ 13:13:40
Postat av: Sören

Som en skriver..troligen är det inviduellt. Själv har jag haft förmågan att få saker "ur händerna" när jag stått i liknande situationer. Men det gör ju inte mig mer heroisk eller hjälte aktig än någon som inte gör liknande. Sedan om jag gort rätt saker,är ju en annan fråga!

2007-09-26 @ 14:09:41
Postat av: Per

Jag tycker det verkar dumdristigt att rusa ut på gatan för att rädda en skateboard. Risken är ju att man blir påkörd själv.

2007-09-26 @ 16:34:09
Postat av: Garbo

...Men vem räddade killen?

2007-09-26 @ 17:19:11
URL: http://garbo.webblogg.se/
Postat av: Honkenponken

Ninni: Precis så! Jag frös till is...
Tennis: haha... sådär skulle det bli för mig också tror jag...
Ponte: Vi måste hålla ihop!
Lotta: tror du det?? Ja, man får ju hoppas. :-)
Aronson: Ja, jag vet inte alls... Man vill ju gärna vara hjälte liksom.
Kim: Haha... du är för härlig gullet!
Josefin: Ja, det är lite läskigt det där att man inte vet hur man reagerar...
Sören: Du är en hjälte för mig! :-)
Per: Haha... det är ju faktiskt sant!
Garbo: Killen trillade ju på trottoaren och verkade klara sig fint. :-)

2007-09-26 @ 18:01:54
URL: http://honkenponken.blogg.se/
Postat av: Helsingepuma

För det första tror jag du reagerar om det är en riktig krissituation, alltså en människa som behöver hjälp och inte en skateboard... Kram!

2007-09-26 @ 19:51:20
URL: http://helsingepuma.sprayblog.se
Postat av: Honkenponken

Puman: Haha... ja vi får hoppas det! :-)

2007-09-26 @ 21:01:23
URL: http://honkenponken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback